Alla inlägg under februari 2017

Av Linda - 28 februari 2017 18:15

Idag var det dags att åka och ta blodprov för att att kolla litiumnivån i blodet. Så skönt att kunna ta proverna på sjukhus och inte behöva åka till vc.

Har idag varit hos mormor och morfar med mamma. Fika och pratade bort några timmar. Åkte till rusta och köpte ramar till mina förstoringar. Så jag kan få min fotovägg som jag har längtat efter i flera år. Har ramat in korten, men orkade inte sätta upp dom nu. Sen har jag massa beställningar som jag måste ta tag i.


Nu blir det lugnt några dagar. Så jag har krafter att åka till ullared min mina mammor =)

När jag var och tog blodprovet så hade jag glömt att stänga av ljudet på telefonen. Å mitt när hon ska börja ta provet börjar det pipa flera flera flera ggr. Hon frågar då om jag inte ska kolla på telefonen, då det kanske är något viktigt. Jag visste då att det var mamma och Leijon som skickade och planerade för ullaredsresan.  Jag svara då att det är inget viktigt. Det är bara mina mammor som skriver. Å den lite äldre kvinna som skulle ta provet säger då - oj har du två mammor. Det är ju vanligt med honomsexuelitet nu. Snacka om att jag började skratta. Skrattade så tåran sprutade. Leijon är en kompis till mamma från barndomen. Så jag har känt henne sedan jag var barn. Så ibland har jag två mammor   



Av Linda - 27 februari 2017 17:52

Har fått massa beställningar under dagen. Så roligt att få virka till folk som sedan blir så nöjda och bara vill beställa mer. La ut en bild på bokråttan i en grupp på fb för tjejer med bibolär. Tog inte många minuter innan jag fick den första beställningen. Så nu har jag fått skriva upp alla beställningar så jag har koll.

Denna gruppen jag är med i är den bästa gruppen jag är med i. När jag gjorde min utredning var jag rädd att dom skulle ta bort min bipolära diagnos och att jag då skulle vara tvungen att lämna denna grupp. Så på ett konstigt sätt blev jag glad att jag hade kvar den. Det är så svårt för andra som inte har diagnosen att förstå hur vi med diagnosen funkar. Vi stöttar varandra hela tiden. Hjälper till med frågor om olika mediciner och deras biverkningar. När livet bara är tufft eller att man bara behöver spy lite galla så finns vi där.


Igår la jag ut en liten grej som hände mig igår. Snacka om att jag inte hade koll alls   

Jag hade några dagar tidigare bokat tvättid. Kom på att jag inte hade skrivit upp det i kalendern, så jag skulle göra det. Går in i min kalender, ska skriva in den 30/2 hmmm Det finns inte det datum. Tänker att nu har kalendern får fnatt och laddar hem en ny. Hmm där fanns ju inte det datum heller. Tänker att det finns ju ingen månad som inte har mindre än 30 dagar. Sitter och funderar ett bra tag. Sedan faller polletten ner. Februarie har ju bara 28 dagar   snacka om att känna sig dum.


Idag hade E varit på 4:års kontroll. Hade gått bra enligt D.  Nu ska jag försöka få ordning på alla min virkmönster och sedan börja virka på beställningarna

Av Linda - 26 februari 2017 18:00

Nu har jag snart ätit min nya medicin i en vecka. Börjar känna mig ledsen och depprimerad mer än vanligt. Detta är ju så som med alla mediciner inom psykologiska att man först blir sämre innan man blir bättre. Så nu håller jag tummarna för att det ska vända och att jag äntligen kan hitta en medicin som funkar. Läste på internet om medicinen att det kan ta upp till ett år innan det stabiliserar sig och man mår som bäst. Ja ett år.... hmm det känns inte så kul. Ska försöka övertala migsjälv att gå ut imorgon och ta blodprov som jag måste göra med den nya medicinen. Behöver även hämta ut min medicin.


Igår var det sista delfinalen i mello. Jag orkade inte kolla på hela, men jag bara säger Jag ÄLSKAR Jon Henriks och Aninias låt En värld full av strider




#enhelvarldfullavstrider


Denna låten hoppas jag att vi röstar fram i finalen om två veckor. Den ska vinna!!! Den är den bästa låten vi kan ställa upp med nu när världen är full av krig och människor som flyr från sina länder.

Sedan finns det ju en grej också och det är att det är jojk i låten. Det är från vårat ursprungsfolk. Ja nog om detta men vill höja en röst för denna låten


Är så glad då jag får in mer och mer beställningar. Så roligt att få virkar och att någon tycker att man gör något fint. Det är en tjej som beställer. Hon har inga barn men vill att jag ska virka till henne. Så roligt att hon gillar det jag gör. Hade ju planerat att virka en bokråtta till migsjälv, men den ville hon ha och ge sin mamma. Så självklart får hon den.


Nepp tillbaka till virkningen så jag kommer någonstans

Av Linda - 25 februari 2017 19:00

 



Idag har jag gjort klart denna fina som en tjej har beställt. Den var riktigt rolig att göra. Nya vikrmetoder och lära mig läsa engelska mönster. Kommer nog göra fler sådan i framtiden. Tänkte att denna kan vara något man kan ge bort när någon fyller år.


 


I onsdagsså började bokrean. Jag har beställt hem lite böcker. Gav 98 kr för fem böcker och porto. Så nu kände jag att jag behövde något bokmärke så  jag vet vart i boken jag är. Då jag tidigare sett i en viktgrupp och mamma har gjort denna, så blev jag helt kär i denna.

Ska bli roligt att göra något till migsjälv för en gångs skull. Har virkat massor till barnen och julklappar och nu även på beställning.


Mello ikväll då. har inte bestämt mig om jag vill se det eller inte. Är så trött på alla dessa delfinaler. Vill typ bara spy på allt.


Ja trevlig lördag på er alla

Av Linda - 24 februari 2017 16:29

Ja idag är man rätt slut =) men det är det värt. Blev ett så lyckat kalas igår. Var så mysigt att få träffa barnen och familjen.

På kalaset så började jag och D prata om förlossningar. Då berättade han vissa grejer som hände under E:s förlossning som jag inte mins. Detta gjorde mig lite ledsen sen på kvällen. Jag mins inte hennes förlossning, mer än att den var riktigt jobbig. Så jag har idag ringt bb och begärt ut mina förlossningsjournaler på alla mina tre hjärtan. Känner att jag behöver friska upp minnet. När E föddes så hände det så mycket i mitt liv. Tror lite det kan spela in. Jag fick troligtvis min första maniska period i min biplär då.  Ville göra massa förändringar i livet, flyttade ifrån D. Det var nog ett av det dummaste beslut jag har tagit i mitt liv, men vi har en så bra relation idag. Han är med på alla kalas och vi kan även hitta på något med barnen ihop. Vi båda tycker att det är viktigt att vi kan umgås med barnen ihop.


ja då var det fredag. Vad gör ni för roligt idag? själv ska jag bara ta det lugnt ska försöka virka klart en beställning jag har. Ska nog se en film också om jag orkar.


Ha det gott alla

Av Linda - 23 februari 2017 19:40

Ja nu har vi haft E:s kalas. Är nu helt slut, men det var det värt. Nu är första gången jag verkligen sätter mig ner och kunna slappna av. Tur att man har diskmaskin. Hade aldrig orkat diska nu.

Pizza å tårta bjöd jag på. Alla mina barn, D, mamma, morbror och hans tjej kom på kalaset. Är så tacksam att D kör hem F på vägen, så jag slipper låna bli och köra. Nu slipper jag laga mat på några dagar. Blev pizza över. Har även tårta över.


Fick idag papper på att jag ska ta prover en gång i veckan nu i tre veckor för att kolla värdet på min litium nivå i blodet. Tur att jag inte har fobi för blodprov som jag hade när jag var i tonåren. Är svår att ta blidprov på, dom får ofta försöka flera ggr.


Nu blir det soffan och bara ta det lugnt. Får alltid så ont i ryggen när jag fixar med massa i köket. Vilket jag tycker är tråkigt då jag så mycket om att laga mat och baka.

Av Linda - 22 februari 2017 18:16

ja som ni redan vet så är ju min pappa alkholist. Det finns endel läkare som säger att man som barn till en missbrukare har en gen som gör att man har lättare att bli beroende. Jag gillar inte att dricka alkohol. Nu med alla mina mediciner så ska jag inte dricka endå, MEN jag har ett beroende. Min Cola! Utan den är jag inte rolig att umgås med. Nu har jag tänkt på detta ett tag att jag borde dra ner eller helst sluta. Gissa vad jag gör nu? Dricker cola     Nu ska jag dra ner! visst har sagt det förut, men jag måste verkligen ge det ett försök igen. Min tanke är att jag bara ska dricka 50 cl cola på antingen fredagar eller lördagar. Inte köpa hem massa cola. Nu när jag började med Litium så läste jag att man helst inte ska dricka läsk å så. Mitt problem är att jag inte gillar vatten. Det är ofta på det jag faller. Jag måste ta tag i migsjälv också, fysisk alltså. Blir anfådd för minsta lilla. Har funderingar på att prata med min läkare om detta. Jag måste någonstans hitta motivationen och hjälpen att hålla igång den.

Hade tänkt ta upp detta nu när jag ska ha läkarbesök i slutet av mars, men idag fick jag ett brev att min handläggare från försäkringskassan ska vara med på det besöket. Känner inte att jag vill ta upp detta då. Hmm får se hur jag gör.


Idag har jag å mamma varit hos mormor och morfar å fikat. Sedan handlade jag till kalaset imorgon. Helvet vad det blåser ute. Mina kassar blåste nöstan iväg. Har lagt ihop tårtan. Så imorgon ska jag bara göra det sista och dekorera den. Får väl se hur det kommer gå. God kommer den att bli, smakade på fyllningarn och dom var riktigt goda.



Av Linda - 21 februari 2017 19:21

Ja idag har jag städat och fixat inför E:s kalas på torsdag. Ska bli så härligt att få träffa barnen. Längtar massor.

Tänk att min lilla E redan är fyra år. Gud vart tog tiden vägen?  Det är på barnen man ser hur fort tiden går. L ska börja skolan till hösten. Kom på att F fyller 9 i sommar, jag fick min mens sommarlovet mellan tvåan och trean. Vi får mens tidigt i våran familj. Så nu måste jag snart börja prata med F om detta. Tror inte hennes pappa är så sugen på att ta den diskutionen.


Ska för första gången göra en tårta helt på egenhand. Tårtbottnen gjorde jag får några veckor sedan. Idag har jag börjat att fixa med fyllningen Så imorgon ska jag lägga ihop tårtan. Får väl se hur det går när jag ska dela på tårtbotten =) men det ska nog gå bra. På torsdag kommer det svåra, att dekorera tårtan. Har en bild i huvudet om hur jag vill att tårtan ska se ut, men får väl se vart det tar vägen.



Ovido - Quiz & Flashcards