Alla inlägg den 7 februari 2017

Av Linda - 7 februari 2017 21:58

Ja jag hatar verkligen på ett sätt min bipolärdiagnos! Efter att ha varit sjuk ett tag så fick jag massa enerige, antagligen blev jag hypomanisk. Har ju hela dagen fart runt och fixat överallt. Ja när jag tänker efter så ser jag ju att det har varit så några dagar. Har fått en manisk behov av att sortera och sätta in papper i olika pärmar. Idag var det skafferiet som fick sig en påhälsning. Skulle torka av över skafferiet, står på köksbänken och ska gå ner och missar trappstegen tror jag och faller baklänges typ och på ett konstigt sätt landar jag på min högra höft. Tar mig krypandes upp till stolen. Där blir jag sittande i typ 20 minuter. Värken blir bara värre och värre. Skriver till min mamma på messenger att hon måste komma hit och låsa upp dörren, då jag behövde ringa efter ambulans. Tur att jag hade tagit med mig telefonen till köket för att kunna lyssna på spotify sammtidigt som jag städar. Den brukar annars ligga i tv-rummet så jag hade verkligen tur. Jag beslutade med samråd med ambulanspersonalen att jag ville vara kvar hemma då det antagligen "bara" är muskelern som har fått sig en törn.

Ont like hell, men det ska väl ge med sig. Hadde ju som tur var kryckor hemma efter att jag bröt foten förra året. Så nu får dom bli min kompis i några dagar igen =(


Av Linda - 7 februari 2017 17:55

     


Min älskade E fyller fyra år idag. Herre gud vart tog tiden vägen. 

Älskade E, du kan få mig vansing på din bestämda vilja ( kan ju vara så att hon brås på sin mamma), men du är så underbar ända in i benmärgen. Dina ögon lyser av bus, ingen räv bakom örat utan en hel flock. Jag har ofta haft hjärtat i halsgropen när du klättra och testa vad du klara av. Här kan jag inte svära mig fri får dig heller. Enligt min mamma så klättrade jag massor som liten. När du var 1 år så sa jag ofta - det är inte frågan OM vi kommer hamna på akuten, utan NÄR. Där har jag än så länge haft fel *peppar, peppar* När du började förskolan så berättade en av pedagogerna när du skolades in att du hade vägrat sitt på en stol när du skulle äta, så hade fått äta lunchen sittandes i vagnen. Detta gjorde mig så glad, att en pedagog med lång erfarenhet inte fick dig att sitta på en stol. Jag kände att ja din vilja är inte bara trots mot mig, utan dom hade haft det tufft några dagar med dig.

Så här gick det till när du kom till världen.

Du hade i flera veckor ja månader lurat oss. Hade hemsk foglossning så gick med kryckor en del, men det som var jobbigast var alla förvärkar. Efterson F kom två veckor förtidigt och L fyra veckor, så var både jag och min barnmorska trodde att du skulle komma tidigare. Jag beordrade dig att vara kvar över nyår, men du tog nog min order lite väl hårt då du inte ville komma ut efter nyår. Jag kunde inte sova knappt på en månad. Du gav mig förvärkar hela tiden dag som natt. Två dagar innan du kom åkte vi in till förlossningen, jag grät och var så trött. Ville bara att du skulle komma ut. Dom gjorde en hinnsvepning för att reta igång det. Sedan bestämde vi att om du inte hade kommit inom två dagar så skulle dom starta förlossningen. Ja du hade då inte bråttom, utan ville stanna kvar där inne så länge du kunde. Så den 7 februari 2013 körde jag och D F till dagis då hennes pappa skulle hämta henne där sedan efter att han hade jobbat. Sen körde vi vidare med L som skulle få vara hos farmor och farfar. Kom till förlossningen vid 10 tror ja det var. Dom började göra kontroller för att se hur du mådde och hur du låg i magen. Sedan sa dom åt oss att gå och äta något då dom skulle ta hål på hinnorna efter lunch. kl 13,30 tog dom håll på hinnorna och vattnet gick. Första gången som vattnet fick tas. F och L gick vattnet hemma. Värkarna började komma lite, men sedan satte dom in dropp för att få värkarna att komma igång bättre. Jag ville ha epidral, men då sa barnmorskan att jag var öppnad 7 cm och att det gick fort nu så hon trodde inte att den skulle hinna sättas in innan du valde att komma ut. Ja du fortsätte att lura oss.  Inte ville du komma. Barnmorskan sa fler flera gånger att nu kommer hon snart. Kl 18:48 kom du ut min ängel. Hade stora märken efter lustgasen    det var ju den enda smärtlindring jag hade så den höll jag hårt i.


Ringde förut och pratade med E. Hon som annars aldrig vill prata i telefon var jättepratsam. Hon var så glad. Pratade om sitt kalas vi ska ha här. Hon har varit så noga med att hon ska få vara med och göra sin egen tårta och även bjuda på hemmagjord pizza. Idag sa hon att jag kunde göra henns tårta och pizza. Hon skulle sitta med sin padda tyckte hon.


 

Har idag gjort tårtbotten till kalaset. Blev faktiskt väldigt nöjd med den. Gjorde denna med lika delar heter det. Man tar så många ägg man vill ha beroende på hur stor form man har. Jag tog fem ägg, man knäcker dom i ett glas sedan tar man ytterligare ett glas som man mäter upp socker i. Det ska vara lika mycket socker som det finns ägg. Sedan tar man ett glas till där man har i mjöl och ev potatismjöl. Jag tog då 1/3 av glaset med potatismjöl och sedan resten med vanligt mjöl. Sedan tar man bakpulver beroende på hur många ägg man tar. Jag tog 1,5 tsk.

Vispa socker och ägg poröst, sila ner mjölblandninge och vänd ner det i smeten och in i ugen på 175 grader. Den fick vara inne ca 30 min längst ner. Man får absolut INTE öppna ugnen innan 20 min. Då kan den falla ihop och inte bli så fin.


 


När tårtan var i ugnen så fixade jag med maten. Det blev mos och grynkorv. När den stod på spisen passade jag på att rensa i skafferiet. Ja jag kan väl säga att jag inte behöver köpa pärlsocker, florsocker och vanlijsocker på ett tag. pärlsockret var tre OÖPPNADE förpackningar. ja nu får jag väl baka många bullar eller negerbollar.


Har idag börjat få ont i halsen. Hoppas det går över och inte blir något. Skrev med min vc på mina vårdkontakter om mitt öra. Att ha 4 öroninflammationer på ett halvår, när man aldrig har haft det innat är ju något som inte stämmer. Jag ville få en remiss till öron, men läkaren på vc ville att jag ska komma till dom i mars så dom kan kolla örat innan dom skickar en remiss. Dom vill se hur mitt öra ser ut när jag inte har en pågående öroniflammation. Det är ju bra. Funderar lite på att byta vc, den jag har nu är jättebra men anledningen till att jag valde denna vc var att dom hade dropp-in på eftermiddagen. Den ligger på andra sidan stan, men det var det värt när dom hade dropp-in då jag får så mycket ångest när jag måste ringa och boka besök och att även gå på läkarmöten. Så nu har dom ju tagit bort det så jag funderar på att byta till den som ligger närmare mig. Ska låta allt runt örat först blir klart sedan byter jag nog


Nu ska jag bara virka och mysa uppp i soffan

 

Ovido - Quiz & Flashcards