Alla inlägg den 17 februari 2017

Av Linda - 17 februari 2017 17:00

Ja idag har jag suttit och kollat på unga mammor på viafree. Då kom jag ihåg att när jag väntade L så fick jag lite panik. Jag skulle bli två-barnsmamma innan jag var fyllda 25. Hon föddes i maj och i autgusti fyllde jag 25. Vet inte riktigt varför jag kände så. Hade ju F tidigare med en annan pappa, så att bli mamma var ju inget jag tyckte var jobbigt. Hela graviditeten med L var hemsk. Fick hyperremissid (stavning?) Det innebär att man kräks under graviditeten. Inget vanligt illa mående, utan spyde på en bra dag 5-6 ggr. Oftast så spyde jag mellan 10-15 gånger per dag. Fick inte behålla varken mat eller vätska. Låg inne på sjukhus med dropp nästan varannan vecka. Jag gick ner 11 kilo. Sen när jag ÄNTLIGEN började må bättre så var vi bjudan på en massa roligheter en helg. Grillning med grannar på fredag och kalas för en kompis som fyllde jämnt på lördagen. Natten mellan torsdag och fredag gick vattnet. Det som också var så konstigt var att under torsdagen hade jag börjat att plocka med grejer. Hade lagt fram kläder som F skulle ha nästa dag till dagis vilket jag annars aldrig gjorde. Jag tvättade klädsen till bilbarnstolen, jag hade två fästningar som kröp på mig. Har aldrig och inte efter haft en enda fästning. Nu tror ni säkert att va då? varför gjorde hon detta i sista minuten. L bestämde sig för att komma fyra veckor förtidigt. Så jag undrar lite vad som fick mig att greja så mycket kvällen innan. hmmm. Vattnet gick sedan natten mellan torsdag och fredag. Ringde efter D:s föräldrar som kom och tog hand om F under natten och sedan köra henne till dagis där hennes pappa skulle hämta henne endå. Det var dags för en vecka hos pappa för F.

Vattnet gick med F också och då fick vi komma in på lite kontroller å hem igen för att vänta på värker. Så med L trodde jag att det skulle bli samma med L. L låg inte helt fixerad så dom var rädda att jag navelsträningen skulle snurra sig runt halsen. Så vi fick stanna kvar. På morgonen beslutades det att jag skulle sättas igång. D åkte då hem och hämtade alla våra grejer. När han var hemma kom han på att han var tvungen att säga till hans bror och hans fru att vi inte skulle komma på grillfesten. Han kör in till dom och hittar H solandes med bikini och raggsockar på sig. När D berättade detta för mig så skratta jag som bara den på förlossningen.

Det var så mycket som var "konstigt" med denna förlossning. Först hur jag hade grejat dagen innan och sedan hände det ytterligare en grej på förlossningen. D blev hungrig och jag var bara öppen 6 cm tror jag. Så vi sa att han kunde gå iväg och köpa något att äta. Han går först till sjukhusets automat med smörgåsar, men där fick han ingen smörgås den var trasig. Så han går till pressbyrån som ligger på sjukhuset för att köpa sig två korvar. Något får honom att tänka att han måste nog tillbaka, så han åt korvarna på vägen tillbaks. Han hade då varit borta max 30 minuter. Jag hade under tiden haft en barnmorska inne hos mig när han var borta så jag inte behövde vara själv med värkarna. När hon upptäcker att jag nu var helt öppen och att bebisen var på väg trycker hon på en knapp för att få in fler kollegor. Då öppnar D dörren och går in. Sedan gick det fort ska jag säga. L kom ut med bara några få krystvärkar. Så hade han stannat och ätit korvarna så hade han misstat sitt första barns föddelse. Det måste finnas någon högre makt som har fått oss att göra dessa saker utan att förstå varför. Kan meddela att när E sedan kom några år senare så gick D inte ut alls. Vi hade med smörgåsar och så. Han ville inte riskera att missa när E kom.


jaha fredagkväll är det nu. Vad gör ni alla för roligt? jag ska se på film hade jag tänkt. Går ju inget bra på tv idag ändå.

Ha de gott alla


Ovido - Quiz & Flashcards