Direktlänk till inlägg 13 oktober 2017

Hur vill vi att världen ska vara?

Av Linda - 13 oktober 2017 11:50

 


Många av er som läser min blogg vet att jag älskar att läsa självbiografer och gillar musik som har ett dolt budskap. 

Denna låten som Laleh har gjort är så betydelsefull för mig. Det är vi som måste se att dom barn vi har som sakta sakta ( eller för fort ) växer upp, är vår framtid. Det vi lär dom nu är det dom kommer ha användning för i livet. När vi ser på hur världen ser ut nu med terroristdåd, mord, svält, orättvisor mm. Vi som föräldrar har ett ansvar för våra barn, både att se till att dom inte gör dumma saker, Men det viktigaste är att vi formar dom till dom individerna. Lär vi barnen tidigt att alla är lika värda kommer vi hoppas jag se att världen blir lite och lite bättre. Många bäckar små som sagt. 

Såg på facebook idag att det är "komma ut-dagen idag" Att man ska visa att alla hbtq personer ska få komma ut och att man inte ska skämmas. Detta blev lite kluvet för mig. Jag anser att man som människa har lika värde. Vi är uppbyggda på samma sätt med kött och blod. Vi har alla känslor. För mig är det en självklarhet att alla ska få vara precis som dom vill. Vi som är heterosexuella "kommer ju inte ut" Varför ska då homosexuella göra det? 

För något år sedan hamnade jag i den diskussion om homosexuella ska få addoptera med en kompis.

Min åsikt är att det är väl en självklarhet! att dom ska få det. Kompisen tyckte då att det skulle vara synd om barnent som skulle bli mobbad i skolan och att bli så utsatt i vårt samhälle. Enligt mig då så är det bättre att dom får bli addopterade och får en trygg familj att vara hos och då kunna slippa att sitta på barnhem runt om i Sverige. Självklart finns det även barn som bor i Sverige också som av någon anledning behöver bli addopterade. Kompisen fortsätter ta upp detta med mobbningen i skolan och hur samhället kommer att se på det barnet. Här är det vårt ansvar som föräldrar att lära barnen att familjer kan se ut på olika sätt och att det är okej. Det är inte barnets fel som har blivit addopterad, Det är våra barn som måste lära sig att det är okej. Det ligger inte på skolan eller någon annan att uppfostra barnen i vad som är rätt och fel. Det är vi som är föräldrar annsvariga för. 


ja ja nog med sådant, Vad händer hos mig då? Jo igår var goa Helena här på lite fika. Var sjut längesen vi sågs. Det är så skönt att äntligen kunna känna glädje att träffa kompisar igen. Var längesen jag kände så. Och det som förvånade mig mest var att jag inte var trött efter. Jag har inte sovit på dagen sedan jag började med ADHD medicinen. eller jo kanske någon enstaka dag kanske, mins ej. Men det är stor skillnad från innan jag fick Concerta. Helena bad jag förklara hur det känns i kroppen med medicin då hennes grabbar har testat men inte kunnat berätta hur det känns. Jag förstår att det är svårt för grabbarna att säga hur det känns, för jag kan inte heller sätta fingret på vad det är som känns bra. Bara ett inre lugn, mer koncentrerad, inte tusen tankar på en gång.

Är helt övertygad över att hade jag inte haft denna medicinen nu när det brakade loss och blev bråk igen med mitt ex så hade jag inte vetat hur det hade slutat. Jag har försökt att bita mig i tungan och vara tyst, å det har jag lyckats med... tills i onsdagas, men det som kom då behövde komma ut på ett sätt och sedan misstolkade jag honom lite. 


Helgen nu kommer bestå av mycket roligt i helgen. Symöte imorgon, var så länge sedan vi hade det. Sen får jag besök på kvällen och på söndag ska ja åka och titta på L när hon sjunger i kyrkan. Mormor, morfar, mamma, lillebror och sandra hänger med då. Efter det ska jag ta med min lilla E hem och bara mysa tills på måndag. Då ska jag mormor och morfar åka och köpa skor till L och E när L har slutat skolan. Herre gud alltså; det var inte länge sedan man kunde åka när man ville på dagen och göra saker. Nu måste man vänta tills skolan är slut. Får njuta av den tid man kan göra så med E än, men om 1 1/2 år är det slut. Då har jag ingen på dagis alls.


hmm är baksugen. Bullar kan det nog bli tror jag.


over and out. Får se när jag kan blogga i helgen. Ni kanske får vänta tills på måndag med att höra ifrån mig. Ha en bra helg alla goa och glada

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 januari 2018 11:04

Ja livet är som en enda stor bergodalbana. Upp och ner, hit å dit. Som många har läst på fb har jag valt att göra slut med Marcus. Inget roligt beslut, men ett beslut jag har varit tvungen att ta för min egen skull.   Igår var min älskade extra m...

Av Linda - 16 januari 2018 14:22

Nu är det full fart känns det som.  I söndags snubblade jag över Marcus hund och fick troligen en spricka i foten. Ska på återbesök på torsdag och kolla foten mer när svullnaden har gått ner. Jag satt i köket och pusslade och när jag skulle resa mig ...

Av Linda - 13 januari 2018 13:29

När man ger någon råd så säger man oftast - Följ ditt hjärta. Lyssna på din magkänsla. Men när man inte vet vad magen eller hjärtat vill, eller om dom vill olika. Hur gör man då? Är det mitt förflutna som spökar? Är det min bipolära diagnos som kicka...

Av Linda - 1 november 2017 13:58

Ja inte händer det mycket med att få information från BUP om F. Dom ringde upp mig förra onsdagen och sa att dom som håller i våran kontakt hos dom skulle ringa upp min under förra veckan och ge mig den information som jag vill ha. Ja hur har det gåt...

Av Linda - 25 oktober 2017 09:42

Hur jävla svårt ska det vara att ta tag i saker? Nu kommer ett inlägg jag verkligen känner att jag måste få skriva av mig. Kommer bli ett argt inlägg känns det som. Vi håller på och kämpar för att F ska få en ADHD- utredning. Ja ja jag tror att vi ...

Ovido - Quiz & Flashcards