Direktlänk till inlägg 21 oktober 2017

#metoo

Av Linda - 21 oktober 2017 12:10

Innan jag börjar skirva om detta vill jag poängtera att jag i detta inlägg kommer skriva om män som sexuellt ofredrar kvinnor. Vet absolut att det kvar vara tvärt om också, men för att det ska bli lättare att skriva så skriver jag om männs ofredande. Sen skrivder jag män, men jag vet att det är långt ifrån alla män som har gjort detta. Men återigen för att det ska vara lättare att skriva, så skriver jag män.


Denna veckan har nog många av er sett hashtag #metoo på sociala medier, nyheter, tidningar, ja över det mesta. För er som läser och inte vet vad det menas med #metoo är att alla som har lagt upp denna hashtag på nätet har varit med om att ha blivit sexuellt ofredad på många olika plan, våldtäkt, tafsning, sexistiska skämt, sexuellt utnyttjad ja det finns så många saker den referera till. Den huvudsakliga poängen är att man inte är ensam, att det finns så många många mer som varit med om liknande saker. 

Man har alltid vetat att mörkertalet inom detta har varit stort då många kvinnor (mig själv också) har känt en skam, en räddsla, en osäkerhet som har gjort att man inte har vågat prata om det. Många känner att man kanske inte sa nej ordentligt, att det är ens eget fel. Detta har gjort att man inte har vågat säga något.


När detta startade så blev jag verkligen mörkrädd. Gud så många det är som verkligen har varit med om detta. Jag kan säga som så, Jag har mer vänner på fb som har blivit utnyttjade på något sätt, än vänner som inte har blivit det. Vi kvinnor måste stötta varandra och visa att man står inte ensam. Detta ska inte få gömmas i mörkret mer! Det är våra kroppar, vi bestämmer! Ett nej är ALLTID ett nej. Man ska inte kunna säga - hon var så full att hon får skylla sig själv, - hon hade för urringade tröja, för kort kjol. ja ursäkterna har vi låtit "godkänna" mäns syn på kvinnor är många.


Dom få fallen som verkligen polisanmälls blir oftast nedlagda pga för få bevis. Jag blir så arg. Om man inte kan anmälla och veta att nu ska rättvisann vinna, hur ska man då få allt detta att sluta hända? Om man inte får en bestraffning pga sitt handlande så lär vi ut att det är okej att göra vad du vill med en kvinnas kropp. Om man gör andra brott så får man ju straff och det visar att man inte accepterar detta beteende. Så varför ska man acceptera detta beteende?

Vi måste få till en bättre lagstiftning på detta. Jag anser att det är här vi måste börja. Visst är det bra att vi alla som varit med om detta nu kan komma ut från våra gömställen, men vad hjälper det att prata om det öppet om vi inte ändrar resultatet av dom handlingar som män gör mot kvinnor? Om vi inte kan ställa männen tillsvars vad spelar det då för roll att berätta? Detta är en fråga vi måste bolla över till regeringen. Det behövs bättre lagstiftning inom detta. 

Det vi vanliga svenssons kan göra att stå upp för dom kvinnor som väljer att berätta, Visa dom att det absolut inte är deras fel att det hände. oavsett hur fulla eller vilka kläder dom hade på sig är det inte deras fel. 

Om vi ser hur någon blir ofredad måste vi våga rycka in, både när det händer och sedan stötta kvinnan i anmällan.  Ser vi hur en person på jobbet känner sig obekväm när någon rör vid den, drar sexistiska skämt, ser hur den tafsar, MÅSET vi våga gå fram och fråga vad fan han håller på med! Sedan ta med kvinnan in till chefen och anmälla det där, är det så att chefen inte gör något, väljer att blunda eller kanske bara vägrar göra något och säger dom så fina orden - så farligt var det ju inte. Han menade inget illa. Nu är du nog lite överkänslig.

Måste man gå vidare. Chefens chef eller ja polisen.

Det som gör mig lite kluven nu är alla kvinnor som kommer fram och berättar hur olika kändisar har sexuellt ofredat dom, och hänger ut dom i media. Många av dessa kvinnor talar säkert sanning, men är också rädd att en del kvinnor väljer att säga det för att få uppmärksamhet. Ni som har följt nyheterna har nog inte kunnat missa allt detta runt Martin Timell på tv4. Jag blev först väldigt chockad, trodde absolut inte detta om honom, men som man brukar säga - i dom lugnaste vatten simmar dom farligaste fiskarna. Min första tanke var någon som ville förstöra för honom och ge honom ett dåligt ryckte, men när man har följt detta och nu igår fick höra Martin själv uttala sig om detta och att han erkänner att han har sagt och gjort saker, fick mig att ändra uppfattning. Det har alltså hänt! Enligt honom har han inte tänkt på att det har kunnat tolkats på detta sättet, här kommer detta in igen, Vi hittar en ursäkt som ska förklara att han inte menade något illa, utan bara ville skoja lite. Ja nu kommer mina tankar igen. ABSOLUT ingen ursäkt!! I min familj, närhet, vänner mm har vi en väldigt rå med hjärtlig jargong. Många som hör oss vänder sig ofta om och tittar på oss, men man märker direkt om någon inte har den humor som vi har. Då slutar man ju direkt. Man vill inte att någon ska känna sig obekväm eller ta åt sig. Martin borde ha kunnat känna av stämningen. Enligt honom själv så borde han ha gjort det, han borde ha förstått att det inte gick hem hos den personen. Martin säger nu att han ska söka hjälp för sitt beteende. Jag hoppas verkligen att han talar sanning och tar tag i det. 

Tv4 där emot har blundat för detta under så många år. Man har fått anmälningar på Martin, man har förstått att det inte riktigt står rätt till i alla lägen. Nu väljer Tv4 att ta bort alla program som ska visas i höst med Martin i. man stoppar inslepningar av nya Äntligen hemma. Visst är detta otroligt bra gjort. Man tar även in en oberoende partn som ska utreda allt detta runt Martin och hur tv4 har handskats med detta. Man blir glad att någon så stor kanal som tv4 tar detta på allvar, MEN kan inte låta bli att tänka - är inte detta lite väl sent på tänkt? Vad hande hänt om man hade tagit hand om detta tidigar? Hade många kvinnliga medarbetare sluppit ofredandet från Martin? Ja jag tror att många hade sluppit det. Om man inte hade valt att blunda så hade mycket inte hänt.


Kommer denna #metoo ändra på framtiden? Kommer det bli fler anmällningar? Kommer vi få bättre lagstiftning? Kommer mina tre små vackra tjejer slippa skriva #metoo på sina sociala medier om 20-30 år? Kommer tjejer slippa gå självförsvarskurser?

Ja detta kan endast framtiden visa. Fast om vi vill se en ändring måste vi också våga se sanningen i vit ögat och att ta tag i det utan att blunda, komma med ursäkter, lägga ner åtal!

Vi föräldrar måste lära våra döttrar att ingen har rätt att bestämma över din kropp, ta på dig när du inte vill. Att man som tjej har rätt att känna sig trygg i samhället. Sen har vi även ett ansvar att lära våra söner att det är inte okej att ta en tjej på rumpan i tunnelbannan, på ica mm. Att om en tjej säger nej så betyder det inte - jag är svår flörtad, fortsätt, utan det betyder faktiskt NEJ! 


Tjejer ska ha samma rättighter som killar. Ingen går fram till en dyngrakt kille och tänker att det är okej att våldta honom då han är full. Ingen går fram och våldtar en kille och skyller på att han gick med bar överkropp, så det var ju okej att ta på honom då! Ska man inte som tjej få testa sina gränser med alkoholl, bli för full, utan att bli någons sexobjekt den kvällen?  Ska inte tjejer få gå klädda i dom kläderna hon gillar och känner sig bekväm i?


Nej nu är det dags att vi ändrar på detta. Så regeringen ta fram en lagstifitning! Vi lär våra barn vad som är rätt och fel! Vi blundar inte längre! Vi ingriper! Vi stöttar! Vi gömmer oss inte mer!


Det enda som har varit negativit med att detta har kommit upp är alla minnen som kommer upp som man har förträngt, som man inte vill minnas. Många vänner till mig har tyvärr inte klarat det så bra. Självskadande, inläggningar, ångestattacker har det resulterat i. Men detta ska inte mina barn behöva gå igenom! Nu är det dags för ändring!


Tänk som så här folk - Ingen kan göra allt, MEN många kan göra något!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 januari 2018 11:04

Ja livet är som en enda stor bergodalbana. Upp och ner, hit å dit. Som många har läst på fb har jag valt att göra slut med Marcus. Inget roligt beslut, men ett beslut jag har varit tvungen att ta för min egen skull.   Igår var min älskade extra m...

Av Linda - 16 januari 2018 14:22

Nu är det full fart känns det som.  I söndags snubblade jag över Marcus hund och fick troligen en spricka i foten. Ska på återbesök på torsdag och kolla foten mer när svullnaden har gått ner. Jag satt i köket och pusslade och när jag skulle resa mig ...

Av Linda - 13 januari 2018 13:29

När man ger någon råd så säger man oftast - Följ ditt hjärta. Lyssna på din magkänsla. Men när man inte vet vad magen eller hjärtat vill, eller om dom vill olika. Hur gör man då? Är det mitt förflutna som spökar? Är det min bipolära diagnos som kicka...

Av Linda - 1 november 2017 13:58

Ja inte händer det mycket med att få information från BUP om F. Dom ringde upp mig förra onsdagen och sa att dom som håller i våran kontakt hos dom skulle ringa upp min under förra veckan och ge mig den information som jag vill ha. Ja hur har det gåt...

Av Linda - 25 oktober 2017 09:42

Hur jävla svårt ska det vara att ta tag i saker? Nu kommer ett inlägg jag verkligen känner att jag måste få skriva av mig. Kommer bli ett argt inlägg känns det som. Vi håller på och kämpar för att F ska få en ADHD- utredning. Ja ja jag tror att vi ...

Ovido - Quiz & Flashcards