Direktlänk till inlägg 8 mars 2017

Alkoholism

Av Linda - 8 mars 2017 18:52

Jag tror att jag tidigare har skrivet att min pappa är missbrukare. Jag har växt upp och blivit ett typiskt medberoende barn. Har alltid haft koll på vart han har spriten, hur mycket han dricker när jag var mindre. Jag tog pappas parti i allt. Han och jag har alltid haft något speciellt. Har svårt att släppa kontrollen över honom. Nu har jag släppt det lite. Han dricker inte alls dom mängderna längre. Pappa är aldrig helt nykter. Alltid någon öl i kroppen tror jag. När jag ringde och berättade att jag var gravid med F så började han gråta. Han trodde inte han skulle leva så länge att han fick träffa sina barnbarn. Nu är han morfar till tre små godingar. Vet att han är så stolt över att vara morfar. Barnen älskar att åka och hälsa på morfar. L och E som kan vara lite blyga och inte vilja prata. Dom brukar mjukna efter ett tag och bli mer bekvämna, MEN inte med morfar. Det kan gå månader utan att dom träffas, men så fort dom kommer ut ur bilen så springer dom till morfar direkt. När vi åker någonstans vill dom hålla hans hand. Dom vet hur man ska göra för att få morfar att köpa saker till dom. Sist vi var ute hos honom åkte vi och fikade. I samma lokal sålde dom godis. E får syn på en julkalender, hon går snabbt fram till morfar och säger att hon behöver en sådan. jo då visst fick dom det. Plus massa annat godis. Alla mina tre har morfar lindat kring sitt lillfinger. Mest tror jag att E har det. L gillar att vara med morfar och kolla på djuren i ladugården. L kommer jobba med djur när hon blir stor tror jag. F tycker om att åka till morfar, men hon tycker allt luktar så illa. Hon är ingen blivande lantbrukare =)

När F var liten så skulle vi åka ut och fira pappas 60 årsdag. Brorsan och flickvän var med. Vi skulle bowla och sedan äta mat. Jag åker ut för att hämta pappa, han sätter sig i bilen och jag märker direkt att han har druckit en del. När vi kommer fram till bowlingen märker jag mer och mer att detta kommer inte sluta bra. Tillslut skrämmer han F. Inte elak eller så utan mer att han ville busa massor och att han inte kunde stå still typ. Jag blir as förbanad sätter honom i bilen och kör hem honom. F är kvar hos morbror när jag kör hem honom. I bilen blir han utskälld efter noter. Jag var så arg. Vet att det inte är någon ide att skälla när han är så full. Han kommer ändå inte minas det nästa dag, men jag var tvungen att få ur mig min ilska. När vi sedan några dagar senare pratar per telefon så fortsätter jag med min utskällning. Jag talar om för honom att det var sista gången han får träffa F om han är full. Har vi något planerat så säger jag alltid att om du är full när jag hämtar honom så får han inte följa med. Jag tänker inte låta mina barn se morfar på det sätt som jag fick som barn. Efter denna händelse har min bror ingen kontakt med pappa. Han har valt att inte ha kontakt med honom. Detta är ett beslut jag ibland önskar att jag kunde vara så stark och göra så med.

Nu är det ett släktträff planerad i vår. Först en del med alla i släkten och sedan på kvällen bara för oss kusiner. Brorsan vill ev gå på kvällen, då han inte vill träffa pappa. Jag orkar inte med båda grejerna. Visst vore det roligt att ta med barnen och åka på den första träffen och jag vet att det är det min pappa vill. Jag vill inte göra pappa besviken, men som någon sa till mig att jag ska göra det jag själv vill. En del av släkten kommer jag ju att träffa några månader senare när vi fiskar kräfter. Så det lutar nog åt att det blir kusinträffen på kvällen.


Febern är kvar, men det går nog åt rätt håll

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 januari 2018 11:04

Ja livet är som en enda stor bergodalbana. Upp och ner, hit å dit. Som många har läst på fb har jag valt att göra slut med Marcus. Inget roligt beslut, men ett beslut jag har varit tvungen att ta för min egen skull.   Igår var min älskade extra m...

Av Linda - 16 januari 2018 14:22

Nu är det full fart känns det som.  I söndags snubblade jag över Marcus hund och fick troligen en spricka i foten. Ska på återbesök på torsdag och kolla foten mer när svullnaden har gått ner. Jag satt i köket och pusslade och när jag skulle resa mig ...

Av Linda - 13 januari 2018 13:29

När man ger någon råd så säger man oftast - Följ ditt hjärta. Lyssna på din magkänsla. Men när man inte vet vad magen eller hjärtat vill, eller om dom vill olika. Hur gör man då? Är det mitt förflutna som spökar? Är det min bipolära diagnos som kicka...

Av Linda - 1 november 2017 13:58

Ja inte händer det mycket med att få information från BUP om F. Dom ringde upp mig förra onsdagen och sa att dom som håller i våran kontakt hos dom skulle ringa upp min under förra veckan och ge mig den information som jag vill ha. Ja hur har det gåt...

Av Linda - 25 oktober 2017 09:42

Hur jävla svårt ska det vara att ta tag i saker? Nu kommer ett inlägg jag verkligen känner att jag måste få skriva av mig. Kommer bli ett argt inlägg känns det som. Vi håller på och kämpar för att F ska få en ADHD- utredning. Ja ja jag tror att vi ...

Ovido - Quiz & Flashcards