Alla inlägg den 7 mars 2017

DCD

Av Linda - 7 mars 2017 20:40

 


Alla vet vad OCD är. Det är en diagnos där man har tvångstankar eller tvångshandlingar. Jag har den diagnosen, men jag har även en diagnos som heter DCD. Det är en diagnos som inte många alls känner till. När jag var 9år fick jag diagnosen DAMP som man nu säger ADHD istället, men det är inte riktigt samma. När man har diagnosen DAMP så har man samma problematik som vid ADHD, men i ADHD finns inte svårighet med motoriken. Det fanns förut under DAMP men som man tog bort vid ADHD. När jag nu har gjort min utredning så visade det sig att jag har ADHD, MEN jag har fortfarnde stora problem med motoriken. Jag kan tex gå på ett plant golv och ramla. Bilden ovan är min skada som hände idag. Stortån i duell med ett bord. Visst alla kan snubbla, alla kan slå i tårna, men för oss som har DCD så händer det ofta. Jag har ramlat ner för trappor fler fler ggr. Dragit sönder mitt knä då jag hade för bråttom, armbågen har hoppat ur led fler ggr. Ja listan kan göras lång. Nu när jag fick denna diagnos så var det för mig en lättnad, en förståelse. Efter flera år fått höra att man är så klantig, fått otrevliga mail från person som bara vill vara elaka. Nu finns det en förklaring. Jag kan säga till sjukvården varför jag slår mig så ofta. Alla mina olyckor har som tur va gott bra. Fått ligga inlagd pga av att jag inte har kunnat gå ordentligt eller behövt smärtlindring. Har brutit foten, skadat knät och skadat ryggen. Inga skador som jag lider av nu, eller jo ryggen har jag problem med fortfarande. Så det jag vill få fram nu till er alla där ut: Om ni har någon i er närhet som ramlar ofta, gör klumpiga grejer så kan det finnas en anledning till det. Inte bara att den är klantig eller så. Döm inte någon, för du vet inte vilket helvete den andra går igenom.

Av Linda - 7 mars 2017 17:33

ja detta är en jobbig virus. Har sovit större dagen. Tog mig ut och tog blodprov för min litium. Sedan cyklade jag till affären. Köpte lite tycka synd om mig mat. Kom hem och kollade feber. ja men vad roligt 38,9....

Lagade lite mat nu på kvällen. Måste lära mig att kolla ut innan jag får för mig att gå ut med sopor. Gick ut i t-shirt och foppa. Kommer ut och upptäcker att det snöar. Inga strumpor heller. Ja ja det gick ju bra.


har tänt ljus och tagit fram lite godis, Så nu ska jag se på lite serier och förhoppningsvis orka virka lite,

Ovido - Quiz & Flashcards