Direktlänk till inlägg 20 april 2017

Colaberoende är bra ibland

Av Linda - 20 april 2017 15:37

Nu när jag har varit magsjuk har jag varit glad att jag är beroende av cola. Hade några flaskor hemma så jag har kunnat dricka avslagen cola. Idag börjar jag få tillbaka krafterna och så har det gått 48 timmar sedan sista spyan.

Behöver hitta lite mer krafter så jag kan putsa fönstren. När det är gjort har jag vårstädat hela lägenheten


Jag har alltid varit en samsung person. Har älskat samsung sedan jag köpte en för flera flera år sedan. Nu ska jag fixa ett nytt abonemang och då, trumvirvel....... Ska jag gå över till Iphone. Har alltid tyckt att Iphone har legat steget efter samsung. Jag är tekniknörd, vill ha en telefon som är bland dom nyaste på marknaden. När jag nu har kollat runt och jämfört Samsung mot Iphone så har Iphone 7 mycket mer att ge än vad samsung har. Jag har lätt för mig att förstå olika inställningar och annat. Så tror inte det blir så svårt att komma in i iphone världen.


Imorgon ska jag och mamma hälsa på mormor och morfar. Ska bli lite skönt att komma ut känner jag efter att ha legat här i magsjuka. Behöver också handla lite mat och hämta ut ett paket. Har beställt en täckväst. I vanlig vår jacka blir jag så var i. När jag var mindre gillade jag att gå med väst. Ska bli så skönt att få ha det igen.

Håller som vanligt på med virkning. Nu har jag gjort två solhattar till E och L. Nu håller jag på med en till F också. Vet inte om F vill ha någon, men hon brukar vilja ha samma som E och L även fast hon är mycket äldre.


Ikväll ska jag kolla på Bagges hemlösa hundar. Kommer nog bli många tårar gissar jag på. Finns folk till allt som min pappa brukar säga. Fattar inte hur man kan slå, svälta, låta hunden vara ute i ur och skur utan tak. Sådant gör mig så arg. Man måste tänka på djuren. Jag fattar inte att min pappa kan vara bonde och slakta hemma. För mig är det en självklarhet att man ska kunna slakta hemma. Djuret går från ett ställe som dom är vana i och sedan är det dött efter bara några minuter. Ska man skicka djur till slakt tex till scan, så får djuren åka flera flera mil och även stå trångt och även stå över natten i transporten. Det är DJURPLÅGERI!!! Ja tillbaka till pappa, han är en sådan djurvän. När jag var liten födde han upp kalkoner. Han hämtade dom från ett kläckeri när dom bara var 1-2 dagar. Efter som dom var så små och känsliga för kyla så valde pappa att ta in dom och dra ner kökslampan så dom fick värme från den. Så i några veckor bodde 20-30 st kyklingar i en låda på köksbordet även fast det fanns värmelampor i ladugården. Gissa vad trött jag var på dom när han flyttade ut dom till ladugården. 20-30 kalkoner låter VÄLDIGT mycket. Å detta var inte en gång, utan flera. Pappa höll på med dom, ja jag o lillebror gjorde väl det också, men det var något speciellt med pappas relation till djuren. Han döper djur och har alltid gjort det. Sedan kunde han slakta djur utan att må dåligt. En riktig djurvän enligt mig.

Pappa är som mannen som talar med hundar typ. Fast det gäller alla djur med pappa. Djur har kunnat vara agressiva mot andra, men när pappa kommer så är dom jättesnälla. Han får ofta hjälpa en släkting att ta in djur efter att dom har gått på sommarbete. Djuren har en tendens att bli vilda igen när dom har gått på sommarbete, speciellt ungdjur. Några dagar innan dom ska ta in dom börjar pappa gå och hälsa på dom i hagen varje dag. Kör ner transporten så dom är vana att se den. Sedan när det är dags att ta in dom för vintern så kan pappa bara gå med mat i en hink så följer dom honom. Samma släkting har även mjölkkor. Han hade en ko som skulle börja mjölkas för första gången efter att hon hade fått sin första kalv. Hon sparkade av sig mjölkmaskinnen hela tiden. I flera dagar kämpade släktingen med att få henne att gå med på att mjölkas. Han började ge upp, men pappa valde att prova. Ja pappa går in kons bås och pratar lugnt med henne, kliar henne. Sedan provar han att sätta på maskinen. Ja vad händer då? jo hon står där lugnt och låter sig mjölkas. Pappa står kvar och pratar med henne och kilar henne under tiden hon mjölkas. Släktingen hade provat detta flera flera gånger, men nej då sparka hon av sig den. Fast jag höll på att förlora min pappa när jag var liten. Han hade varit och fiskat och skulle gå genom hagen upp till gården. Där gick det kvigor ( ko som ej fått kalv) ihop med en tjur. Vi barn hade gått igenom den hagen flera gånger utan några problem. Den kvällen pappa gick igenom hagen hände något med tjuren. Han stångade min pappa i bröstret och släpade honom i hagen med horen i pappas bröstkorg. Det som gjorde att pappa överlevde var att tjuren tryckte honom ut ur hagen och inte innåt. När pappa kom i närheten av stängslet satte pappa tummarna i tjurens ögon så han kunde krypa ut ur hagen. Pappa hade "bara" brytit några revben, Om tjuren hade släpat pappa inåt i hagen vet vi inte om han hade överlevt. Det som var tur var ju att det inte hände när vi barn gick i hagen. Jag var då bara 8 år tror ja. En sådan tjur hade dödat ett barn på bara några sekunder. Vi fick skicka den tjuren till slakt då vi inte kunde lita på den längre.


Nej nu ska jag ta en glass och sedan virka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 januari 2018 11:04

Ja livet är som en enda stor bergodalbana. Upp och ner, hit å dit. Som många har läst på fb har jag valt att göra slut med Marcus. Inget roligt beslut, men ett beslut jag har varit tvungen att ta för min egen skull.   Igår var min älskade extra m...

Av Linda - 16 januari 2018 14:22

Nu är det full fart känns det som.  I söndags snubblade jag över Marcus hund och fick troligen en spricka i foten. Ska på återbesök på torsdag och kolla foten mer när svullnaden har gått ner. Jag satt i köket och pusslade och när jag skulle resa mig ...

Av Linda - 13 januari 2018 13:29

När man ger någon råd så säger man oftast - Följ ditt hjärta. Lyssna på din magkänsla. Men när man inte vet vad magen eller hjärtat vill, eller om dom vill olika. Hur gör man då? Är det mitt förflutna som spökar? Är det min bipolära diagnos som kicka...

Av Linda - 1 november 2017 13:58

Ja inte händer det mycket med att få information från BUP om F. Dom ringde upp mig förra onsdagen och sa att dom som håller i våran kontakt hos dom skulle ringa upp min under förra veckan och ge mig den information som jag vill ha. Ja hur har det gåt...

Av Linda - 25 oktober 2017 09:42

Hur jävla svårt ska det vara att ta tag i saker? Nu kommer ett inlägg jag verkligen känner att jag måste få skriva av mig. Kommer bli ett argt inlägg känns det som. Vi håller på och kämpar för att F ska få en ADHD- utredning. Ja ja jag tror att vi ...

Ovido - Quiz & Flashcards