Alla inlägg den 28 januari 2017

Av Linda - 28 januari 2017 18:14

Ja detta har/är en jobbig dag. Jag orkade inte gå upp ur sängen föränkl 11. Gjorde frukost och satte mig framför tv. Orkade inte göra något. Kollade mest runt på min telefon.  kl 13 orkade jag inte längre utan då somnade jag om i soffan och vakna kl 16.

Lagade mat, vilket gjorde mig lite piggare. Kött med hemmagjorda klyftpotatisar. Då upptäckte jag att jag måste antagligen gå till affären och handla imorgon. Detta känns just nu som ett berg att bestiga. Får se om jag kommer iväg imorgon eller hur jag gör. Ska nog tina en matlåda, så jag slipper handla bara för att laga mat. Kanske kan klara mig tills på måndag med att handla.


Nu tittar jag bara på svtplay läkarkandidaterna och virkar. Ska ta tag i att hitta ett roligt mönster till att virka halsdukar till barnen. Har virkat en halskrage nu, men är sugen på att göra tubhalsduk i ett garn jag beställt från wish. Får se hur jag gör. Har även ett projekt med att virka en docka till en som har beställt. När jag mår som jag gör nu har jag svårt att hålla mig till ett projekt. Har flera arbeten som är påbörjade.


Har även fått väldigt ont i mitt öra igen =( har aldrig hade öroninflamation som barn, men nu sedan i sommras har jag haft tre stycken. Hoppas värken går över så jag slipper åka tll vårdcentralen och få ny antibiotika. Jag tål ju inte alla penicilen, så det är svårt att hitta något som fungerar på mig.


Pappa ringde förut idag också. Var längesedan vi pratade. Min pappa är alkoholist för er som inte vet det. Vi har ofta kontakt över telefon, men ses inte så ofta. Jag är väldigt noga med att om han är full så får han inte träffa barnen. Jag har sagt till honom att jag inte vill att mina barn ska få se den sidan som jag fick se när jag var lite. Han var full en gång när F var liten. Då körde jag hem honom direkt. Sedan sa jag till honom att nu räcker det, vill du träffa barnen så får du inte vara full. Å sköter han inte det så kommer jag inte komma ut med barnen någon mer gång. Visst min pappa är typ aldrig helt nykter, men det är en stor skillnad på att ha druckit 1-2 öl mot att dricka 5-6 öl. Jag har nu i vuxen ålder lärt mig att inte ta åt mig när han blir full. Pappa blir ALDRIG agressiv när han har druckit. Han blir bara jobbig, och vill busa hela tiden. Då blir han hårdhänt. Jag kan höra redan i telefonen hur mycket han har druckit. Har även sagt ifrån att han inte får ringa mig när han är full. Jag mår så dåligt då och flashbacks kommer tillbaka från barndomen. Jag är pappas flicka. Som barn skulle jag få honom nykter. Tog på mig ansvaret för honom. Jag ville skydda honom helta tiden. Tog hand om djur och annat när han hade druckit för mycket. Jag flyttade nämligen till honom i tonåren då jag och mamma hade massa bråk. Ser tillbaka på den tiden och känner både en glädje och sorg. Glädje över att ha fått bo på landet och ha massa djur runt mig. Sorgen är att jag inte klarade av att få pappa nykter. Jag tog liksom på mig att jag skulle få honom nykter och att allt skulle bli bra. Jag hade sten koll på vart han var, gick han till ett ställe flera ggr utan att inte har något ärrende dit. Han gömde nämligen alkohol på många ställen för att jag inte skulle veta att han drack. När han sedan inte såg så gick jag dit och hälde ut hans sprit. Han kunde ju aldrig bli arg på mig då han inte kunde säga att jag hade hittat något som han hade gömt.

På ett sätt är jag lite avundsjuk på min lillebror. Han har valt att säga upp kontakten med pappa. Detta gjorde han för flera år sedan, men jag har inte den styrkan. Jag är ju pappas tjej. Jag är den som finns där för minsa lilla. Sedan tror jag inte att jag skulle må så mycket bättre utan att ha sagt upp kontakten med pappa. Jag skulle nog gå och oroa mig för honom. Jag har ett stor kontrollbehov gentemot honom. Slår man upp ordet medberoende i en ordbok så finns det nog en bild på mig =) Jag har alltid som liten velat att pappa ska bli nykter, men nu har jag liksom accepterat att det kommer aldrig bli så. Jag såg nämligen ett program för många år sedan om missbruk. Där berättade en proffesor inom beroende och en som har jobbat med beroende i flera flera år. Det dom då sa var att alkohol är svårare att sluta med. Heroin är lättare att sluta med. Detta fick mig en tankeställare. Det är nog inte så lätt att vara i pappas situation. Han har druckit i över 30 år.


Oj vad mycket det blev skrivit om pappa. Har mycket att berabeta från min barndom. Jag hoppas att jag snart kan få en samtalskontakt, så jag kan få bena i min barndom.


Nej nu blir det mer virkning


Ha en härlig lördagkväll alla

puss och kram

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards